• 1
  • 2
  • 3
  • 6
  • 4
  • 5
     
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Uroczyste zakończenie roku szkolnego 201…

Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2019/2020 26.06.2020

     W warunkach ograniczeń pandemii pożegnaliśmy ostatni rok szkolny w murach ponad 100-letniej "Dwójeczki".     

Więcej...

Najlepszy Absolwent 2019/2020

„Zawsze idź przez życie tak jakbyś miał coś nowego do nauczenia się, a tak się stanie.”  – Vernon Howard      Najlepszym absolwentem naszej szkoły został uczeń klasy VIII c – Szymon Pyrzyński.  ...

Więcej...

Dagmara Chmielecka finalistką wojewódzki…

Dagmara Chmielecka finalistką wojewódzkiego konkursu z języka polskiego

    W  roku szkolnym 2019/2020 uczennice naszej szkoły rozwijające swoje zainteresowania przystąpiły do organizowanego corocznie przez Pomorskiego Kuratora Oświaty w Gdańsku konkursu przedmiotowego z języka polskiego.    Konkurs jest kierowany...

Więcej...

"Uno, due, tre - zabawy z językiem …

"Uno, due, tre - zabawy z językiem włoskim" w ramach innowacji

"Uno, due, tre - zabawy z językiem włoskim" w ramach innowacji     

Więcej...

Szkolne Koło Czytelniczo-Krajoznawcze z …

Szkolne Koło Czytelniczo-Krajoznawcze z wizytą w introligatorni

     20 lutego uczniowie koła czytelniczo – turystycznego zapoznali się ze sztuką introligatorską podczas zajęć organizowanych przez Panią Milenę „Introligatorkę”. Pani Milena wprowadziła nas w tajemnice zawodu introligatora, pokazała...

Więcej...

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI)

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI)

     Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja...

Więcej...

„Shrek – baśń o tolerancji”

     Dnia 6 lutego 2020 r. młodsi  uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w przedstawieniu profilaktycznym, pt. „Shrek – baśń o tolerancji”. Przedstawienie zostało przygotowane przez Teatr Profilaktyczny Alert z Wrocławia.

Więcej...

Przedstawienie "Inny chłopak" …

     Dnia 6 lutego bieżącego roku uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyliw spektaklu teatralnym pt. "Inny chłopak, opowieść o tolerancji”. Przedstawienie zostało przygotowane przez Teatr Profilaktyczny Alert z Wrocławia.

Więcej...

Koncert piosenki i poezji patriotycznej

Koncert piosenki  i poezji patriotycznej

     30 stycznia 2020 r.  z okazji  100 rocznicy przyłączenia Starogardu do Macierzy w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 odbył się Koncert piosenki  i poezji patriotycznej. W widowisku wiersze...

Więcej...

Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci na temat sytuacji związanej z koronawirusem? Jak wesprzeć dziecko w tym trudnym czasie? Co robić, by minimalizować obawy dziecka?

Drodzy Opiekunowie!

w związku z zawieszeniem zajęć szkolnych informujemy, że pozostajemy do dyspozycji Państwa i Waszych dzieci. W razie potrzeby skorzystania z pomocy psychologiczno - pedagogicznej prosimy o kontakt przez e-dziennik. Istnieje też możliwość umówienia się na konsultację telefoniczną z psychologiem lub pedagogiem szkolnym pod numerem telefonu 535 536 501.

Pozdrawiamy

Każdemu życzymy dużo zdrowia i prosimy o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

     Dorota Gorczyca psycholog szkolny

     Joanna Budlewska pedagog szkolny

  

Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci na temat sytuacji związanej z koronawirusem? Jak wesprzeć dziecko w tym trudnym czasie? Co robić, by minimalizować obawy dziecka?

Dzieci naśladują nasze zachowania

     Dlatego zwróćmy uwagę na to, jak my funkcjonujemy w tej nowej rzeczywistości. Czy nieustannie rozmawiamy przez telefon, sprawdzając wszystkie newsy?

     Bądźmy uważni na to, czego świadkiem jest dziecko, jak często oglądamy telewizyjne kanały informacyjne i do jakich treści ma ono dostęp. Nie zostawiajmy włączonego odbiornika na kanale informacyjnym. Zwróćmy uwagę, czy zdarza się nam opowiadać o ofiarach śmiertelnych i przekazywać dramatyczne informacje w obecności dziecka.

     Nasze emocje udzielać się będą dzieciom i całej naszej rodzinie. Warto byśmy byli opanowani i rzeczowi. Zadbajmy o siebie, np. by obniżyć swój lęk czy napięcie, porozmawiaj z kimś bliskim, kto nie wpada w panikę.

     Warto szukać też dobrych wiadomości, ale i czerpać wiedzę, z rzetelnych źródeł (WHO, GIS)

     Zachowajmy rozsądek, nawet w obliczu społecznego obłędu.

Każde dziecko jest inne

     Przyglądajmy się naszym dzieciom, bądźmy uważni i reagujmy na ich potrzeby.

     Niektóre z dzieci będą zadawały dużo pytań, inne będą unikały tych tematów, bądź zaprzeczały: radośnie odpowiadając, że cieszą się, że nie idą do szkoły. Mogą pojawić się lęki „w innym opakowaniu”, np: pobudzenie, mogą powrócić „nocne zmory”, trudności z zasypianiem czy budzenia nocne.

     Pamiętaj: nasz lęk, wcale nie musi być ich lękiem. Nie zmuszajmy ich do zwierzania się, ale bądźmy obok, zadbajmy o czas, by można było porozmawiać o tym, co jest dla nich trudne i niezrozumiałe.

     Obserwuj reakcje emocjonalne własnego dziecka i akceptuj je.

Bądźmy gotowi na pytania

     Bądźmy gotowi na pytania dzieci i odpowiadajmy na nie adekwatnie do ich wieku (tylko tyle, ile jest potrzebne).

     Staraj się jednak by informacje przez Ciebie podawane nie nasilały lęku (ogranicz informacje o charakterze sensacji medialnych czy dramatycznych doniesień np. o kolejnych ofiarach śmiertelnych).

     Poniżej znajdziesz kilka ogólnych propozycji:

– Mamo, co to jest koronawirus?

– Asiu, to jest wirus, który podobnie jak ospa, czy grypa wywołuje chorobę. Pamiętasz jak sama chorowałaś? Wirusów jest wiele, na te stare mamy szczepionki, które chronią przed zachorowaniem. Ten jest nowy i naukowcy poszukują skutecznego lekarstwa i potrzebują czasu.

 – Tato, a dlaczego ja nie mogę iść do przedszkola?

– Pamiętasz jak Zosia miała ospę, nie mogliśmy jej odwiedzać, żeby nas nie zaraziła. Teraz jest podobnie, nie chcemy, żeby choroba się rozprzestrzeniała i naukowcy potrzebują czasu, na znalezienie leku. Dlatego nie chodzimy do przedszkola/szkoły, a ja do pracy, żeby siebie i innych zabezpieczyć przed chorobą.

Ja chcę się spotkać z Wiktorem!!! Ja chcę iść do sali zabaw!!!!

– Rozumiem Cię, mi tez brakuje spotkań z koleżankami. Musimy jednak być cierpliwi i poczekać. Możemy teraz bawić się klockami, poczytać albo zadzwonić do Wiktora na kamerce.

 – Mamo, a czy my umrzemy? Jak to długo potrwa?

– Kochanie, jest to poważna choroba, która może mieć różne konsekwencje. Dbamy o siebie i o Ciebie, żeby długo żyć i cieszyć się życiem razem z Tobą.

– Ile trwać będzie kwarantanna?

– Trudno powiedzieć, nie wiem ile czasu będzie potrzeba na poradzenie sobie z sytuacją. Ważne jest abyśmy przestrzegali zasad higieny, mycie rąk i nie spotykanie się z innymi jest najlepszą ochroną przed zarażeniem. Pomyśl jednak proszę, że ten czas jest tylko dla nas, możemy się bawić, razem gotować, odpoczywać. Czy chciałbyś mnie jeszcze o coś zapytać?

     Gdy dzieci pytają o śmiertelność, opowiedzmy to co wiadomo, że osoby starsze i przewlekle chore są najbardziej narażone i zagrożone. Bądźmy uważni na ryzyko obudzenia w dziecku nadmiernej odpowiedzialności za rozprzestrzenianie się choroby i w konsekwencji poczucia winy.

     Gdy dziecko spyta: czy babcia przeze mnie umrze, bo byłam u niej na obiedzie? skup się na tym by uspokoić dziecko i zdjąć z niego odpowiedzialność, podkreśl, że ryzyko zachorowania nie oznacza choroby, odnieś się do zasad higieny, które stosujecie w domu. Można posłużyć się metaforą supermocy, mówiąc dzieciom, że dzieci mniej chorują, ponieważ są wyjątkowe i mają SUPERMOC, którą my dorośli też chcielibyśmy mieć i naukowcy starają się poznać ich superodporność.

     Pamiętajmy jednak, że należy pokornie uznać, że na wiele pytań nie będziemy znać odpowiedzi. Ważne jest by nie obiecywać czegoś, czego nie jesteśmy pewni. Szczera odpowiedź buduje zaufanie. Skupiajmy się za to na tym, co możemy zrobić, jakie działania profilaktyczne podjąć, by nie czuć bezradności, ale by pomóc chronić siebie i innych wokół nas.

Rozmawiajmy o sposobach radzenia sobie

     Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co można robić, żeby poradzić sobie z trudnymi emocjami. Opowiedz mu o tym, jak Ty radzisz sobie, gdy coś cię niepokoi. Zapytaj dziecko, co do tej pory pomagało mu radzić sobie ze strachem w różnych sytuacjach. Wspólnie szukajcie aktywności, które pomogą opanować lęk (rysowanie, zabawa, gra planszowa, czytanie książek, obejrzenie filmu, wspólne gotowanie itp.).

     Sytuacja zagrożenia epidemiologicznego niesie ze sobą wiele ograniczeń – konieczność zostania w domu, samodzielnej nauki, niemożność spotkania z przyjaciółmi czy wyjścia do kina. Nastolatkom, którzy dużą wagę przywiązują do swobody trudno może być to zaakceptować. Tłumacz dziecku dlaczego tak się dzieje (z czego wynikają decyzje instytucji i rządu), wspólnie szukajcie rozwiązań i kompromisów.

     Warto dużo czasu poświęcić na rozmowę o tym, jak zadbać o higienę. Bądźmy  przykładem, podkreślajmy wagę ograniczania kontaktów, mówmy o wadze mycia rąk, pokazujmy jak robić to poprawnie, bądźmy przy nich. Taka postawa uspokaja dzieci, gdyż pokazuje, że w trudnej sytuacji wiemy, co zrobić i że mamy jakiś wpływ. Przygotowujmy razem zdrowe posiłki, opowiedzmy dziecku, o istocie zdrowego odżywiania i jego wpływie na zwiększenie odporności. Najmniejsze rzeczy robione wspólnie, zmniejszają bezradność naszą i dziecka.

     Spróbujcie potraktować ten czas jako moment zatrzymania i zadbania o więź, która daje dziecku największą siłę, większość trudnych sytuacji i emocji jesteście w stanie opanować dzięki wzajemnej pomocy, ale w trudnych chwilach nie wahajmy się skorzystać z pomocy specjalistów.  

 

Pamiętaj:

1.         Przekazuj informacje zgodnie z prawdą, ale dostosuj swoje odpowiedzi do wieku rozwojowego dziecka.

2.         Pozwól sobie na słowo „nie wiem”, by unikać przekazywania niepotwierdzonych informacji.

3.         Staraj się być świadoma/y swoich lęków. To naturalne, że Ty również czujesz się nieswojo.

4.         Towarzysz dziecku i bądź gotowa/y, by je wesprzeć.

 

 

 

źródło: artykuł „Jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem?”

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę dostępny na stronie www.fdds.pl

Orange Colour Red Colour Blue Colour Green Colour