• 5
  • 4
  • 2
  • 3
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 8
     
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Rocznica Zbrodni Katyńskiej

Rocznica Zbrodni Katyńskiej

13 kwietnia na cmentarzu przy ul. 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich w Starogardzie Gdańskim uczestniczyliśmy w uroczystościach z okazji 84 rocznicy Zbrodni Katyńskiej. Naszą szkołę reprezentował poczet sztandarowy.

Więcej...

Akcja "DZIECI DZIECIOM"

Akcja "DZIECI DZIECIOM"

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wsparcie organizowanej przez nas zbiórki charytatywnej "DZIECI DZIECIOM". Mnóstwo słodyczy i ponad 200 par skarpetek już dotarło do podopiecznych, którzy przesyłają z wdzięcznością swój uśmiech.

Więcej...

Dzień Mózgu

GŁÓWKA PRACUJE. Tydzień zmagań i zabawy z okazji Światowego Dnia Mózgu. Zobacz więcej: https://youtu.be/OcPHdcZNihc

Więcej...

Ogólnopolski Kociewski Konkurs na Pisank…

Ogólnopolski Kociewski Konkurs na Pisankę Wielkanocną

27 marca Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim ogłosiło XX Ogólnopolski Kociewski Konkurs na Pisankę Wielkanocną. Z ogłoszenia wyników wracamy z wyróżnieniem przyznanym uczennicy klasy 2B Emilii Górnej! Gratulujemy!

Więcej...

Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas I-…

Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas I-III

22 marca odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski dla klas I-III. Wszyscy uczestnicy konkursu zaprezentowali się wspaniale, pięknie recytując wybrane przez siebie utwory o tematyce wiosennej.

Więcej...

Góra grosza

Góra grosza

W lutym zorganizowano w naszej szkole zbiórkę pieniędzy „Góra Grosza” na rzecz Towarzystwa Nasz Dom. Zbierali wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. Zebrane pieniądze pomogą dzieciom z domów dziecka.

Więcej...

Konkurs na Kociewską Palmę Wielkanocną

Konkurs na Kociewską Palmę Wielkanocną

W sobotę w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 3 w Starogardzie Gdańskim przy ul. Traugutta odbył się finał XV edycji konkursu na Kociewską Palmę Wielkanocną. Uczestnicy zaprezentowali nie tylko piękne, ale...

Więcej...

Tydzień uważności

Tydzień uważności

Pierwszy w naszej szkole Tydzień Uważności już za nami! To był dobry czas, w którym mogliśmy skupić się na relacjach i obserwacji samych siebie. Poznaliśmy znaczenie prawidłowego oddechu oraz nauczyliśmy...

Więcej...

Szalony Wiosenny Tydzień 18-22.03.2024

Szalony Wiosenny Tydzień 18-22.03.2024

Równolegle z Tygodniem Uważności, w dniach 18-22 marca w naszej szkole odbył się Szalony Wiosenny Tydzień. Akcja zainicjowana przez Samorząd Uczniowski.

Więcej...

Innowacje w naszej szkole

WYKAZ  INNNOWACJI REALIZOWANYCH W BIEŻĄCYM ROKU SZKOLNYM:

  • „Taniec, ruch i śpiew w nauce języka angielskiego”- autor Barbara Kosecka;
  • „Środowisko szanujemy, nawyki proekologiczne kształtujemy”- autor Barbara Kosecka;
  • „Kamienie w drodze- profilaktyka uzależnień”- autor Maria Szpakowska;
  • „Wyłącz ekran, włącz relacje”- autorzy: Maria Szpakowska, Monika Marchlewicz- Witkiewicz;
  • „Jak mówić o niepełnosprawności? Innowacja pedagogiczna w edukacji wczesnoszkolnej- autor Andżelika Lisiecka;
  • „Zaczytani”- autor Aleksandra Ćwiklińska ;
  • „Pokaż na co Cię stać!”- autorka Joanna Haftka;
  • „Magiczna podróż u boku Scrooge’a”- autorki innowacji: Ewelina Kropisz, Aneta Jasielska, Barbara Kosecka, Oktawia Cablewska, Aleksandra Ćwiklińska;
  • „Rozprawka czy sądowa rozprawa? Posiedzenie sądu na języku polskim”- autor Ewelina Kropisz;
  • „Kociewie- nasza mała ojczyzna”- autor Grażyna Birna;
  • „Kulinarna przygoda”- autor Dominika Landowska;
  •  „Do sukcesu”- autor: Monika Marchlewicz- Witkiewicz;
  • "Czytam z klasą lekturki spod chmurki" (edycja V "Na tropach dobroczynności")- realizator innowacji N. Górska- Ameen;
  • "Akademia Bezpiecznego Puchatka"- realizator innowacji N. Górska- Ameen

 

Wykaz innowacji realizowanych w roku szkolnym 2022/2023:

* „Widzę Twoje dobre zachowanie"- autorzy: N. Górska- Ameen, I.Ellert- Graban
* „Detektyw Słówko i jego przygody" autorzy: N. Górska- Ameen,I. Ellert- Graban
* „Kierunek Avonlea"- autorzy: E. Kropisz, O. Cablewska
* „Wielka księga uczuć"- autorzy: A. Sturmowska, D. Landowska
* „Rap gra na języku polskim"- autor: E. Kropisz
* Kraina zmysłów- sensorycznie się rozwijam, bo biegam, skaczę dotykam- realizatorzy : E. Krzoska, M. Paraszczuk, D. Landowska
* „Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji"-autor: Lisiecka; realizatorzy: A. Lisiecka, M. Tańska
* Wczesne rozpoznawanie siebie…- autor : M. Gaca-Mischke-realizacja w czasie zajęć świetlicy terapeutycznej: M.Gaca- Mischke, K. Krzemińska
* „Maths in English"- autor A. Górna
* „METOEKO"-ogródek meteorologiczno- botaniczny przy Publicznej
Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim- M. Marchlewicz-Witkiewicz (kontynuacja- innowacja trzyletnia)
* "Przerwa w realu"- autor: K. Górak

     

 Wykaz innowacji pedagogicznych realizowanych w roku szkolnym 2021/22:

  • „Stwórz z niczego coś pięknego” - K. Krzemińska, M. Gaca- Mischke
  • „Maths in English”- A. Górna
  • „Pozytywna dyscyplina”- A. Jasielska
  • „Aktywnie powtarzamy, więc gramy”- B. Kosecka
  • „Wczesnoszkolna poezja”- J. Haftka
  • „Uważność- nasza siła, wielka moc”- A. Górna
  • „Być bliżej Jezusa” – wykorzystanie metod polisensorycznych na katechezie- K. Krzemińska ,
  • „Praca projektem”- Kar. Tomczyk,
  • „Samoocena uczniów”-Kar. Tomczyk ,
  • „W mojej duszy wszystko gra”- A. Lorenz- Kambach, M. Muczyńska
  • „METOEKO”-ogródek meteorologiczno- botaniczny przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim- M. Marchlewicz- Witkiewicz
  • „W świecie Harry’ego Pottera”- E. Kropisz
  • „Interaktywne powtórzenia z Action Bound”- E. Kropisz
  • "Widzę Twoje dobre zachowanie" - N. Górska-Ameen, I. Ellert-Graban

 

   W roku szkolnym 2019/2020 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim realizowano następujące innowacje:

1. Innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego "Deutsch lernen mit Filmen. Nauka języka niemieckiego filmowo”

2. Innowacja pedagogiczna "Angielski śpiewająco”

3. "Każde dziecko to potrafi"

4. "Kompetencje przyszłości"

5. "ZABAWY NASZYCH RODZICÓW I DZIADKÓW”

6. "Stacja zabawa” TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH Z ELEMENTAMI CHROMO I LUDO TERAPII

7. "Ocenianie wzmacniające”

8. "Uno, due, tre - zabawy z językiem włoskim"

 

      W roku szkolnym 2018/2019 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim realizowane są następujące innowacje:

 

1. Terapia integracji sensorycznej

 

2. "Nasze sylabki" - program pracy terapeutycznej z wykorzystaniem metody symultaniczno- sekwencyjnej

 

3. „Gry planszowe, logiczne i karciane na języku polskim” - innowacja pedagogiczna

 

4. "Dbamy o zdrowie i przyrodę" - innowacja pedagogiczna

 

 

 

 

      W roku szkolnym 2017/2018 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim realizowano następujące innowacje:

1.  „Muzyczna edukacja regionalna dzieci na poziomie klas 1-3 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim”

2. ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY „CZYTAMY I ŚWIAT ODKRYWAMY, DO PRZYGODY ZAPRASZAMY"

3. „Szkoła bez barier - mimo różnic, wszyscy jesteśmy równi”

4. "Dbamy o zdrowie i przyrodę" - realizowana w klasach pierwszych z kontynuacją w klasie drugiej

 

     W roku szkolnym 2016/2017 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim realizowano następujące innowacje:

1.  „Muzyczna edukacja regionalna dzieci na poziomie klas 1-3 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim”

2. "Potrafię reagować"

3. "Książka - kluczem poznania świata"


     W roku szkolnym 2015/2016 realizowana była również innowacja  „Zdrowie w moich rękach”.

    

Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych innowacji:

 

1. Innowacja pedagogiczna: „Muzyczna edukacja regionalna dzieci na poziomie klas 1-3 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Starogardzie Gdańskim”

     W dzisiejszych czasach kultura Kociewia jest wartością wyłącznie dla ludzi starszych, aby mogła przetrwać potrzebna jest chęć do jej podtrzymywania zwłaszcza przez ludzi młodych.  W ramach działań innowacyjnych pragnę poszerzyć wiadomości i wzbogacić umiejętności uczniów naszej szkoły w zakresie tradycji i obrzędów na Kociewiu, z szczególnym uwzględnieniem muzyki. Chcę rozbudzić szacunek do swojego regionu i kształcić przynależność do niego. Pragnę, aby młodzi ludzie czuli potrzebę kultywowania owych tradycji. Wierzę w to, że rozwój młodych ludzi właśnie w tym zakresie przyczyni się do wzmocnienia ich tożsamości kulturowej i przynależności do regionu.  Ponadto liczę, iż będą oni chcieli pogłębiać zdobytą wiedzę i przekazywać ją kolejnym pokoleniom.

     Nadrzędnym celem innowacji jest nabycie przez dzieci  wiadomości związanych z ich rodzimym regionem jakim jest Kociewie poprzez śpiew, tańce, zabawę i pogadanki.

Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie i rozszerzenie wiedzy o Kociewiu
  2. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za przetrwanie  rodzimych tradycji
  3. Kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej
  4. Poszerzenie wiedzy z zakresu tradycji, obrzędów, pieśni, tańców i kuchni kociewskiej
  5. Uwrażliwienie na podstawowe elementy muzyki regionu  Kociewia oraz aktywne jej słuchanie
  6. Uwrażliwienie na piękno muzyki i  sztuki kociewskiej
  7. Rozbudzenie szacunku do tradycji kociewskich oraz  zachęcenie do ich kultywowania
  8. Włączenie rodziny, lokalnych instytucji propagujących kulturę  Kociewia np. Ognisko Pracy Pozaszkolnej, Miejska Biblioteka  Publiczna, Muzeum Ziemi Kociewskiej i inne do pomocy w  realizacji programu.

Okres trwania innowacji 

Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas I c-III c od października 2015 r. do kwietnia 2018 r.. Placówką, w której innowacja będzie prowadzona jest Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Starogardzie Gdańskim.

Autor innowacji Lucyna Kreft – wychowawca klasy 1c

 

2. INNOWACJA PEDAGOGICZNA „POTRAFIĘ REAGOWAĆ”

Opis innowacji.

I. Opis innowacji – wstęp.

II. Cele edukacyjne.

III. Okres trwania innowacji.

IV. Wstępny harmonogram działań innowacyjnych.

V. Procedura osiągania celów.

VI. Ewaluacja.

VII. Przewidywane efekty.

VIII. Uwagi.

 

  1. Opis innowacji – wstęp.

Każdy człowiek, duży lub mały, może być świadkiem wypadku, nieszczęśliwego zdarzenia, w wyniku którego zagrożone jest czyjeś zdrowie lub życie. Może to dotyczyć zupełnie obcej osoby, znajomego lub członka rodziny.  Od tego czy znajdzie się ktoś, kto będzie wiedział, co robić, nie straci głowy i bez wahania zacznie pomagać, może zależeć nasze życie. Aby pomóc, trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Im więcej ludzi będzie posiadało umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, tym więcej osób zostanie uratowanych, ocali życie. Udzielenie pierwszej pomocy jest nie tylko naszym moralnym obowiązkiem, ale również obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa.

W naszej szkole podjęliśmy prowadzenie zajęć z zakresu resuscytacji już od 2009 roku po kursie Ratujemy i uczymy ratować organizowanym przez WOŚP. Zajęcia wdrażamy już wśród najmłodszych uczniów naszej szkoły klas pierwszych i oddziałów zerowych, przygotowując dzieci do nabycia właściwych reakcji w sytuacji utraty przytomności czy zasłabnięcia. Temat ochrony zdrowia, życia i bezpieczeństwa jest regularnie podejmowany podczas lekcji, spotkań z rodzicami, organizowanych przez nas festynów i imprez szkolnych.

W ramach działań innowacyjnych pragniemy poszerzyć wiadomości i wzbogacić umiejętności uczniów o zasady udzielania pomocy w różnych sytuacjach. Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści i umiejętności związane
z reagowaniem w sytuacji zagrożenia i udzielaniem pierwszej pomocy poszkodowanym. Treści innowacji mają być również rozszerzeniem wiedzy zdobytej podczas prowadzonej w naszej szkole innowacji prozdrowotnej
Zdrowie w moich rękach.

  1. Cele edukacyjne.

Nadrzędnym celem programu jest upowszechnienie wśród dzieci właściwego reagowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz wykształcenie postawy gotowości niesienia pomocy innym.

 

Cele szczegółowe:

  1. Umiejętność działania w różnych sytuacjach szkolnych ipozaszkolnych.

  2. Nabycie umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy, w czasie zabaw i gier, w domu, podwórku, na ulicy.

  3. Nabycie umiejętności wzywania służb ratunkowych oraz prawidłowego przeprowadzania rozmowy z dyspozytorem.

  4. Wdrażanie do zachowania bezpiecznego na drodze do i ze szkoły, wdrażanie do ostrożnego posługiwania się ostrymi narzędziami.

  5. Zapoznanie z działaniami służb ratunkowych WOPR i GOPR.

 

  1. Okres trwania innowacji.

Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas III-IV od 1 X 2015 r. roku i obejmuje jeden rok nauki (do V 2016r.). Placówką, w której innowacja będzie prowadzona jest Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Starogardzie Gdańskim.

Autorzy innowacji: Barbara Gałkowska, Wojciech Myszk, Monika Marchlewicz- Witkiewicz

Innowacja nie narusza:

  • podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego,

  • ramowego planu nauczania,

  • zasad klasyfikowania i promowania uczniów.

 

  1. Wstępny harmonogram działań innowacyjnych.

 

Działanie

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

  1. Zapoznanie z programem uczniów i rodziców

X 2015 r.

Wychowawcy klas, koordynatorzy innowacji.

 

  1. Realizacja zadań konkursowych Programu Fundacji WOŚP: „Ratujemy i uczymy ratować”

Wg harmonogramu

B. Gałkowska

 

  1. Prowadzenie kółka sportowego, turystycznego, wychowania komunikacyjnego

Rok szkolny 2015/2016

W. Myszk

B. Gałkowska

M. Marchlewicz

 

 

  1. Udział w konkursach i zawodach szkolnych i międzyszkolnych

Rok szkolny 2015/2016

W. Myszk

B. Gałkowska

M. Marchlewicz

 

  1. Spotkania ze Strażą Miejską, Policją, Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym

Rok szkolny 2015/2016

B. Gałkowska

 

  1. Zajęcia na ściance wspinaczkowej OSiR

Rok szkolny 2015/2016

W. Myszk

B. Gałkowska

Instruktorzy OSiR

 

  1. Prelekcje, pogadanki i spotkania edukacyjne.

 

Wg ustalonego harmonogramu

Zaproszeni goście, specjaliści;

B. Gałkowska

 

  1. Przygotowanie cyklicznej gazetki ściennej z zakresu pierwszej pomocy

na bieżąco , Rok szk. 2015/16

Klasy III - IV

 

  1. Szkolny test wiedzy pierwszej pomocy

V 2016

Klasy III - IV

 

  1. Warsztaty profilaktyczne z pracownikami WOPR

V 2016

Dla uczniów klas III-IV, którzy uzyskali najlepsze wyniki podczas testu

 

  1. Ewaluacja programu.

 

VI 2016

B. Gałkowska,

W. Myszk,

M. Marchlewicz,

 

 

  1. Procedura osiągania celów.

Uczniowie osiągną powyższe cele pracując metodami aktywnymi, współdziałając w grupach. Dzięki temu zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również, drogą praktycznych ćwiczeń, konkretne umiejętności, które pozwolą im w razie potrzeby skutecznie działać. Zadaniem nauczyciela będzie doskonalenie u uczniów umiejętności działania ratowniczego, zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wskazania metod zapobiegających nieszczęśliwym wypadkom, nieprzewidzianym  zdarzeniom, uwrażliwianie na najczęściej spotykane zagrożenia, które mogą być przyczyną wypadku.

W trosce o właściwe przygotowanie merytoryczne i metodyczne osób prowadzących zajęcia wskazana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym, głównie z rodzicami oraz praktykami w zakresie pierwszej pomocy.

Preferowane metody pracy to metody praktyczne

ćwiczeniowe (problemowe) sytuacyjne, gry dydaktyczne: zabawy inscenizowane, gry symulacyjne, drama, burza mózgów, (podające) pogadanka, praca z książką, praca z planszami, audiowizualne, podejmowania decyzji (drzewo decyzyjne) oraz metody aktywności twórczej - metoda planowania.              

Planowane są również wycieczki, zajęcia w terenie,

 

  1. Ewaluacja.

Jako narzędzia ewaluacji posłużyć mogą ankiety dla uczniów i rodziców, testy, rozmowy.

 

  1. Przewidywane efekty.

  • właściwie zachowywać się i umieć radzić sobie w trudnych, nietypowych sytuacjach;

  • prawidłowo i bezpiecznie zachowywać się w czasie zabaw i gier;

  • prawidłowo reagować w sytuacjach zagrożenia typu: kradzież, napad, wymuszanie, zaczepianie przez nieznajomych;

  • właściwie zachować się w sytuacji zagrożenia takich jak: pożar, powódź, wypadek, nieznajomy za drzwiami;

  • dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;

  • bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych w czasie sprzyjających i niesprzyjających warunków atmosferycznych;

  • wezwać pomoc przez telefon w wypadku zagrożenia życia;

  • podporządkować się służbom ratowniczym;

  • powiadamiać o zdarzeniu dorosłych;

  • określić rodzaj wypadku, uspokoić rannego;

  • ustalić, jakie są obrażenia poszkodowanego;

  • zachować ostrożność wobec zwierząt;

  • znać numery służb ratowniczych, umieć wezwać określone służby;

  • wyróżnić poszczególne części swojego ciała, określić ich podstawowe funkcje;

  • znać środki pierwszej pomocy;

  • znać plan ewakuacyjny szkoły i sygnały alarmowe;

  • posiadać znaczek odblaskowy i nosić go poruszając się po drogach;

  • na miejscu wypadku działać według ustalonej kolejności;

  • znać następstwa skaleczenia;

  • prawidłowo opuszczać palący się budynek szkoły, domu;

  • prawidłowo zachowywać się podczas pożaru, powodzi.

  1. Uwagi.

 

  1. Szkoła zapewnia odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne niezbędne do planowanych działań innowacyjnych.

  2. Szkoła dysponuje niezbędną bazą materiałową. Wyposażona jest w pomoce dydaktyczne. Uczniowie będą wzbogacać swoją wiedzę o zdrowiu poprzez liczne spotkania z pracownikami służby zdrowia, uczestnictwo w konkursach, wycieczki związane z tematem bezpieczeństwa i pierwszej pomocy.

  3. Innowacja jest prowadzona zgodnie z zarządzeniem z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 56. poz. 506) w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki publiczne.

 

 Starogard Gdański, 11.09.2015 r.



 

3. INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KSIĄŻKA – KLUCZEM DO POZNANIA ŚWIATA”

 

Opis innowacji.

 

  1. Opis innowacji – wstęp

  2. Cele edukacyjne.

  3. Okres trwania innowacji.

  4. Wstępny harmonogram działań innowacyjnych.

  5. Procedura osiągania celów.

  6. Ewaluacja.

  7. Przewidywane efekty.

  8. Uwagi.

 

 

 

  1. Opis innowacji – wstęp.

 

Współczesna rzeczywistość, której wyznacznikiem jest kultura obrazkowa narzuca odbiorcy gotowe treści, pozbawiając go jednocześnie radości tworzenia, refleksji, przeżywania. W dobie daleko posuniętej komputeryzacji wszystkich dziedzin życia, łatwego dostępu do radia, telewizji, czasopism, Internetu, młody człowiek bombardowany jest nieustannie treściami, które zniekształcają obraz świata, człowieka i podstawowych wartości oraz prowadzić mogą do uzależnienia od mediów. Często w przekazach medialnych pomijana jest sfera wrażliwości, refleksji, empatii, co powoduje niechęć do wysiłku umysłowego, do systematycznego czytania, trudności w rozumieniu tekstu. Książka dziś została odsunięta na plan dalszy , a potrzeba czytania zajmuje dalekie miejsca na listach potrzeb.

 

Brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, zanik zainteresowania czytelnictwem, złe opanowanie technik czytania prowadzi do niepowodzeń szkolnych i, niestety także, do zubożenia słownictwa. Przekłada się to na oceny szkolne.

 

W ramach działań innowacyjnych pragniemy wzbogacić wiedzę i wyobraźnię uczniów
o doświadczenia czytelnicze. Wielorakie i wszechstronne działania innowacyjne potrzebne są do przywrócenia w świadomości uczniów pojęcia i umiejętności „czytania dla przyjemności”
i zaspokajania ciekawości świata.

 

 

 

  1. Cele edukacyjne.

 

Nadrzędnym celem programu jest budowanie u dziecka wiedzy o świecie poprzez wykorzystanie literatury jako źródła informacji; nabycie i wzmocnienie umiejętności rozumienia, wykorzystania i przetwarzania zdobytych informacji; rozwój emocjonalny, intelektualny oraz uczestnictwo w życiu społecznym.

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

  1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim oraz wzbogacenie zasobu słownictwa.

  2. Nabycie umiejętności wyboru i selekcjonowania informacji.

  3. Nabycie umiejętności kreatywnego myślenia.

  4. Rozbudzenie wyobraźni poprzez łagodniejszą od medialnej - literacką formę kształtującą.

  5. Rozwijanie umiejętności realizacji celów i pomysłów.

  6. Wdrażanie do współdziałania ze środowiskiem.

 

 

 

  1. Okres trwania innowacji.

 

Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas I – VI oraz oddziałów zerowych od 1 X 2015 i obejmuje jeden rok nauki (do V 2016 r.). Placówką, w której innowacja będzie prowadzona jest Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Starogardzie Gdańskim.

 

Autorzy innowacji: Barbara Gałkowska, Sławomira Głodek, Natalia Popów.

 

Innowacja nie narusza:

 

- podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego,

 

- ramowego planu nauczania,

 

- zasad klasyfikowania i promowania uczniów.

 

 

 

  1. Wstępny harmonogram działań innowacyjnych.

 

 

 

Działanie

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

  1. Zapoznanie z programem uczniów i rodziców.

X 2015

Wychowawcy klas, koordynatorzy innowacji.

 

  1. Udział w kampanii OPERON „Ja czytam”.

Wg harmonogramu

Koordynatorzy innowacji, logopeda

 

  1. Realizacja zadań projektu rządowego „Książki naszych marzeń”.

I – V 2016

Barbara Gałkowska

Sławomira Głodek

 

 

  1. Przygotowanie i realizacja szkolnej akcji czytelniczej „Starsi czytają młodszym”.

XI 2015

Barbara Gałkowska

Natalia Popów

 

  1. Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych.

II 2016

Barbara Gałkowska

Sławomira Głodek

 

  1. Udział w miejskiej sztafecie czytelniczej.

Wg ustalonego harmonogramu

Barbara Gałkowska

Wychowawcy klas

 

  1. Spotkania w Miejskiej Bibliotece Publicznej.

Wg ustalonego harmonogramu

Koordynatorzy innowacji

 

  1. Prelekcje, pogadanki, spotkania edukacyjne.

Wg ustalonego harmonogramu

Wychowawcy klas, koordynatorzy innowacji.

 

  1. Ewaluacja programu.

VI 2016

Barbara Gałkowska

Sławomira Głodek

Natalia Popów

 

 

 

 

 

 

  1. Procedura osiągania celów.

 

Uczniowie osiągają powyższe cele pracując metodami aktywnymi, współdziałając
w grupach jak również w formie pracy indywidualnej. Wychodząc z założenia, że nie istnieje metoda jednakowa oddziałująca na każdego wychowanka, przyjmujemy, że stosowanie wielokierunkowości w tej dziedzinie jest sposobem na osiąganie umiejętności czytelniczych przez wszystkie dzieci na równym poziomie i w podobnym czasie, a mimo to
w indywidualnym tempie. Służyć temu będą różne formy i metody pracy, z przewagą metod aktywizujących.

 

Preferowane metody pracy:

 

(podające) pogadanka, praca z książką, opowiadanie, objaśnienie, (problemowe) sytuacyjne, gry i zabawy dydaktyczne, inscenizacja, metody aktywności twórczej.

 

  

  1. Ewaluacja.

 Jako narzędzia ewaluacji posłużyć mogą ankiety dla uczniów, testy, rozmowy, obserwacje, analiza dokumentów.

 

 

 

  1. Przewidywane efekty.

 

  • umiejętność wysławiania się i kształtowania wypowiedzi;

  • umiejętność określenia własnych zainteresowań i zdobywanie informacji zgodnych z tymi zainteresowaniami (selekcjonowanie informacji);

  • chęć korzystania z książki będącej źródłem wiedzy;

  • kreatywność w myśleniu i działaniu;

  • umiejętność czytania ze zrozumieniem;

  • rozwijanie ciekawości świata i nabywanie znajomości rówieśniczych;

  • rozwijanie wiary we własne możliwości;

  • stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;

  • rozwijanie wrażliwości na różne formy ludzkiej działalności w sferze kultury;

  • propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;

  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wykonywane zadania i powierzane obowiązki;

  • podejmowanie działań twórczych samodzielnie lub zespołowo;

  • kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej i pozaszkolnej.

  

 

  1. Uwagi.

 

  1. Szkoła zapewnia odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne niezbędne do planowanych działań innowacyjnych.

  2. Szkoła dysponuje niezbędną bazą materiałową. Wyposażona jest w pomoce dydaktyczne. Uczniowie będą wzbogacać swoją wiedzę o zdrowiu poprzez liczne spotkania z pracownikami służby zdrowia, uczestnictwo w konkursach, wycieczki związane z tematem bezpieczeństwa i pierwszej pomocy.

  3. Innowacja jest prowadzona zgodnie z zarządzeniem z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz. U. Nr 56. poz. 506) w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki publiczne.

 

 Starogard Gdański, 11.09.2015 r.



Innowacja pedagogiczna:  „Zdrowie w moich rękach” 

 

Harmonogram działań prozdrowotnych w roku szkolnym 2015/2016 w ramach realizowanej innowacji

 

 „Zdrowie w moich rękach”  

 

L.p

Zadania

Zagadnienia do realizacji

Termin

Dla kogo przeznaczone

 

Osoba odpowiedzialna

Uwagi

1.

„Szkoła Promująca Zdrowie” -  tworzenie warunków sprzyjających dobremu

samopoczuciu społeczności szkolnej oraz podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz

zdrowia.

 

  • Kontynuowanie działań w ramach uzyskanego certyfikatu „Aktywna szkoła, aktywny uczeń”
  • Przeprowadzenie  szkolnego konkursu na pracę plastyczną  „Szkoła Promująca Zdrowie”.
  • Działania koła turystycznego

-włączenie się w akcję Dzień zrównoważonego Transportu

  • Działania koła tanecznego
  • Realizacja programu „Mały Mistrz”

 

X-V 2016r.

 

 

X- XI

Cała społeczność szkolna

 

 

 

 

 

 

uczestnicy kółek

 

kl. I a

wszyscy nauczyciele

 

 

n-l plastyki

 

prowadzący zajęcia

 

 

W. Myszk

 

2.

Upowszechnianie zasad prawidłowego odżywiania uczniów.

 

  • Wspólne śniadania w klasie.
  • Wspólne przygotowywanie drugiego śniadania.
  • Rozmowy z uczniami pod hasłem „Śniadanie daje moc”.
  • Ustalenie klasowego regulaminu zaopatrzenia w jedzenie na wycieczkach szkolnych (eliminowanie spożywania słodyczy i chipsów).
  • Lekcje edukacji żywieniowej „Piramida Zdrowego Wyboru”.
  • Gromadzenie w bibliotece szkolnej publikacji dotyczących zdrowego odżywiania.
  • Przygotowywanie gazetek i wystaw promujących zdrowe jedzenie.
  • Udział w programach:

 „Owoce i warzywa w szkole”,

 „Mleko dla każdego ucznia”.

  • Zajęcia w świetlicy szkolnej wg planu pracy świetlicy.

IX – VI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XI-XII

 

XI

 

XI

 

 

rok szk.

 

IX-VI

Uczniowie klas 0-III

 

 

 

 

 

kl. 0-VI

 

 

 

Cała społeczność szkolna

Nauczyciele i pracownicy

Uczniowie, nauczyciele, rodzice

 

I-III

I-VI

 

 

 

 

wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy klas na zajęciach z wychowawcą

 

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy

 

3.

Propagowanie zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.

 

  • Realizacja programu „Trzymaj formę”.

 

  • Szkolne Święto Warzyw i Owoców-projekt/ festyn
  • Festyn promujący zdrowy styl życia.
  • Spotkania z pielęgniarką szkolną.
  • Działalność koła turystycznego
  • Zadania innowacji „Potrafię reagować”
  • Wycieczki i wyjścia , zawody sportowe

IX-VI

 

 

IX-VI

V/ VI

 

 

 

 

Uczniowie klas IV-VI

 

Uczniowie klas IV-VI

 

Uczniowie klas IV- VI

 

Uczniowie klas 0-VI

 

 

 

nauczyciele

 

E. Krzoska- koordynator projektu warzywno- owocowego

B. Gałkowska+ autorzy innowacji

 

4.

Kształtowanie odpowiednich nawyków higienicznych.

 

  • Spotkania z pielęgniarką szkolną.
  • Wspólne śniadania w klasie – kultura i higiena spożywania posiłków.
  • Programy wychowawcze klas.
  • Fluoryzacja

 

IX-V

 

IX-V

 

IX-VI

Uczniowie klas II

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas 0-VI

 

Pielęgniarka

Pielęgniarka

Wychowawcy

Wychowawcy

pielęgniarka

 

5.

Profilaktyka antynikotynowa.

 

  • Działania profilaktyczne dla uczniów klas VI-spotkanie ze specjalistą
  • Rozmowy wychowawców w klasach.

 

IX-V

IX-V

IX-VI

 

Uczniowie klas VI

Uczniowie klas IV-VI

 

 

 

 

6.

Walka z agresją i przemocą.

 

  • Działania w ramach realizacji harmonogramu profilaktycznych działań szkoły na rok szkolny 2015/2016.
  • Rozmowy na zajęciach szkolnych.
  • Promowanie pomocy koleżeńskiej w klasach.
  • Promowanie budowania właściwych relacji wśród dzieci.
  • Spotkanie z policjantem.
  • Festyn szkolny

 

IX-VI

 

 

 

 

 

 

 

VI

 

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas 0-VI

 

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas IV-VI

Uczniowie klas 0-VI

 

 

Wychowawcy

pedagog

 

Wychowawcy

 

Wychowawcy

 

Wychowawcy

 

 

7.

Bezpiecznie w szkole, w domu i na drodze.

  • Pogadanki dotyczące bezpiecznego zachowania w szkole, w domu i na ulicy.
  • Omawianie i podpisywanie regulaminów wycieczek szkolnych.
  • Spotkanie z policjantem

IX - VI

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas0-VI

Uczniowie klas 0-VI

Uczniowie klas II

Uczniowie klas 0-VI

Wychowawcy

 

 

8.

Dbałość o środowisko elementem zdrowia każdego człowieka.

  • Udział w akcji „Sprzątanie świata”.
  • Zajęcia przyrody z leśniczym.
  • Spotkanie z ornitologiem.
  • Wyjazd do gospodarstwa agroturystycznego.
  • Wycieczki regionalne.
  • Zajęcia koła przyrodniczego.

IX

IX-X

X

X, V

 

V-VI

IX-VI

Uczniowie klas IV-VI

Uczniowie klas II

Uczniowie klas II

Uczniowie klas I-III

 

Uczniowie klas IV-VI

Uczniowie klas V-VI

M. Wójcik

Wychowawcy

Wychowawcy

Wychowawcy

 

Wychowawcy

M. Wójcik

 

 

 


 

 

 "Czytam z klasą lekturki spod chmurki" (edycja V "Na tropach dobroczynności")- realizator innowacji N. Górska- Ameen

- "Akademia Bezpiecznego Puchatka"- - realizator innowacji N. Górska- Ameen

Orange Colour Red Colour Blue Colour Green Colour