|
Akcja "KAWIARENKA DLA DWÓJECZKI…
![]() Z całego serca dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w naszą akcję "KAWIARENKA DLA DWÓJECZKI"! Dzięki pomocy rodziców, uczniów i nauczycieli wszystko wyszło wspaniale – atmosfera była cudowna, a stoły uginały... Więcej...Świetliki, klasa 2 b i wszystkie dzieci …
![]() Kochane Mamy! Z okazji Waszego święta życzenia płyną prosto z serca: zdrowia, uśmiechu i dużo radości, spełnienia marzeń i wielkiej miłości! Dziękujemy za Waszą troskę i codzienną opiekę, za ciepły uśmiech i pomocną rękę. Jesteście dla nas... Więcej...Barwy empatii - konkurs plastyczny i lit…
![]() 25 maja odbył się piknik dla pacjentów i ich rodzin Fundacji Kociewiacy dla Hospicjum, kończący akcję Kolorowe Łąki dla Hospicjum. Podczas wydarzenia wystąpili uczestnicy konkursu muzycznego, a także zostały wręczone nagrody... Więcej...Spotkanie z przedstawicielami Towarzystw…
![]() Dnia 23 maja 2025r. w naszej szkole gościliśmy inspektorów Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami. Inspektorzy przeprowadzili wartościowe zajęcia edukacyjne, dotyczące właściwej opieki nad zwierzętami oraz przedstawili niewłaściwe zachowania ludzi wobec zwierząt,... Więcej...Wycieczka klas 5 do Torunia
![]() 19 maja klasy piąte uczestniczyły w wycieczce do Torunia. Pierwszym punktem wycieczki było Planetarium. Obejrzeliśmy tam piękną projekcję. Potem przeszliśmy się z panią przewodnik po Starym Mieście. Więcej...Klasa 6B na wycieczce w Łebie
![]() W dniach 14–16 maja klasa 6B wybrała się na wycieczkę do Łeby. Już sama podróż była ekscytująca – jechaliśmy pociągiem, co dla wielu z nas było dodatkową atrakcją. Podczas pobytu... Więcej...Wielki sukces naszych uczennic w wojewód…
![]() 15 maja siedzibie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w Gdańsku odbyło się rozdanie nagród dla uczestników etapu wojewódzkiego XXXII Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego „Poznajemy Ojcowiznę" 2025. Nasza uczennica Lena Krawczyk z klasy... Więcej...Kolorowanka "Piękna Polska nasza ca…
![]() Piękna Polska nasza cała. Uczniowie podczas zajęć w świetlicy szkolnej wykonali grupową kolorowankę. Więcej...Tworzyliśmy gniotki antystresowe
![]() Ostatnio w naszej świetlicy było kolorowo i... bardzo sensorycznie! W ramach innowacji pedagogicznej „W ciszy się własne myśli słyszy” tworzyliśmy gniotki antystresowe.To nie tylko świetna zabawa, ale i sposób na... Więcej...Uzyskaliśmy dofinansowanie projektów nas…
![]() Drodzy uczniowie i rodzice, mamy to!!! Dzisiaj w Centrum Organizacji Pozarządowych w Starogardzie Gdańskim z rąk Prezydenta Miasta Janusza Stankowiaka, Wiceprezesa Stowarzyszenia Pozytywni Marcina Karwowskiego oraz Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta... Więcej... |
Pierwsza pomoc to jedno z działań, które należy regularnie ćwiczyć, aby wyrobić w sobie prawidłowe nawyki. Sytuacje życiowe wymagające podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy zawsze są stresujące. Od prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy zależy życie osoby poszkodowanej. W naszej szkole zajęcia takie odbywają się nie tylko wśród najmłodszych uczniów, ale są również powtarzane na lekcjach godzin wychowawczych wśród uczniów starszych. Tym razem w klasie VIB ćwiczyliśmy m.in. sytuację paniki podczas wypadku, w którym dziecko złapało siekierę do ręki i uszkodziło sobie nogę. A poniżej przypominamy kilka ważnych czynności podczas udzielania pierwszej pomocy.
Zasady wzywania pomocy:
W pierwszej kolejności poproś głośno o pomoc kogoś, kto przechodzi obok lub stoi i przygląda się.
Możesz zająć się poszkodowanym, a druga osoba może zadzwonić na numer ratunkowy. Jeśli jesteś sam, zadzwoń natychmiast, a dyspozytor pomoże kierować Twoimi działaniami. Mów spokojnie i odpowiadaj ściśle na pytania dyspozytora. Powiedz:
CO! Co się stało (np. wypadek drogowy, ilość poszkodowanych, ich stan).
GDZIE! (adres, nr drogi, charakterystyczne punkty).
KTO! Kto zgłasza wezwanie pomocy - numer telefonu i dane osobowe.
PAMIĘTAJ! NIE ODKŁADAJ PIERWSZY SŁUCHAWKI!
DYSPOZYTOR ZAWSZE ODKŁADA SŁUCHAWKĘ PIERWSZY
Podstawowe zabiegi ratujące życie
1. Sprawdź, czy poszkodowany i TY jesteście bezpieczni.
2. Sprawdź reakcję poszkodowanego - potrząśnij delikatnie za ramię i głośno zapytaj: "Słyszysz mnie, czy wszystko w porządku?"
3. Jeżeli reaguje:
zostaw poszkodowanego w pozycji w jakiej go zastałeś, pod warunkiem, że nie zagraża mu żadne niebezpieczeństwo, dowiedz się jak najwięcej (od poszkodowanego lub świadków) na temat zdarzenia i wezwij pomoc, regularnie oceniaj jego stan.
Jeżeli nie reaguje: głośno zawołaj o pomoc, odwrócić poszkodowanego na plecy, po czym udrożnij drogi oddechowe poprzez odgięcie głowy i uniesienie żuchwy.
4. Utrzymując drożność dróg oddechowych wzrokiem, słuchem i dotykiem oceń, czy występuje prawidłowy oddech. Szukaj oznak życia takich jak szmery oddechowe, staraj się wyczuć ruch powietrza na swoim pliczku.
W pierwszych minutach po zatrzymaniu pracy serca (zatrzymaniu krążenia) poszkodowany może słabo oddychać lub wykorzystywać głośne, niejednoznaczne, pojedyncze westchnięcia. Nie należy ich mylić z prawidłowym oddychaniem. Na ocenę wzrokiem, słuchem i dotykiem przeznacz nie więcej niż 10 sekund. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości czy oddech jest prawidłowy, działaj tak, jakby był nieprawidłowy.
5. Jeżeli oddech jest prawidłowy ułóż poszkodowanego w pozycji bezpiecznej, wyślij kogoś (np. innego świadka zdarzenia) lub sam udaj się po pomoc (wezwij pogotowie).
Jeżeli jesteś sam, zostaw poszkodowanego i sam udaj się wezwać służby ratunkowe, pamiętaj - aby stale kontrolować czynności życiowe poszkodowanego (oddech) oraz chronić go przed utratą ciepła. Sprawdzaj oddech co minutę do czasu przybycia pomocy.